Skal udlejer holde det han lover?
Få rådgivning og hjælp, når du har problemer i forhold til dit lejemål.
Bliv medlemBrudte mundtlige løfter fra udlejer bør skriftliggøres
Når vi kontaktes af en lejer, der er ramt af brudte løfter, møder vi følelser af skuffelse og vrede.
Der har ofte været en række mundtlige henvendelser eller samtaler, der ikke kan dokumenteres.
Og så er det en opgave at få forholdene dokumenteret, ved at der kommer skrift på.
Er der klaget over forholdene overfor udlejer mundtligt, men aldrig skriftligt? Så sørg for, at få skrevet til ejer. Har der forud for det skrevne været et forløb med mundtlige henvendelser, så nævn det i mail eller brev.
Derved sikres, at henvendelser kan dokumenteres.
Og anse det som naturligt at henvende sig skriftligt, hvis tidligere mundtlige henvendelser ikke har virket.
Og forvent, at det for naturligt at forvente at dit lejemål vedligeholdelsesmæssigt er i orden.
Skriftliggøre det sagte
Vi kalder det at skriftliggøre det sagte, ved at henvise til tidligere mundtlig dialog.
Eksempler på tekst i mail eller brev:
Jeg ringede til dig i september – og vi har senere talt om. Du har været ude for at se på ….. Jeg er blevet lovet, men det er endnu ikke …… Dengang vil flyttede ind, stillede du i udsigt……………..
Da problemerne fortsat ikke er løst, skriver jeg her, for at opsummere …………………
Jeg forventer, at få et svar på ……….
Jeg regner med, at I nu løser ……………..
Jeg har en forventning om at høre fra jer inden …………………..
Det handler om at gribe tilbage – og på den måde få en henvisning til, at det ikke er første gang man henvender sig. Og det handler også om at stille forventninger.
Ikke ved brug af et hårdt sprog, men høfligt og tydeligt – så der i teksten er en forventning om reaktion.
Har du som lejer selv skrevet til ejer på den måde, og sker der fortsat ingenting, står vi stærkere, – hvis det er os der senere skal hjælpe og følge op.