Når udlejer ikke vil vedligeholde
Få rådgivning og hjælp, når du har problemer i forhold til dit lejemål.
Bliv medlemSaml op på din dokumentation
Ønsker du hjælp, så er det en opgave at forholdene er dokumenteret ved at der er skrift på. Ikke mere dramatisk end nødvendigt – se det som naturligt at henvende sig skriftlig, hvis tidligere mundtlige henvendelser ikke har virket. Og anse det for naturligt at forvente at dit lejeforhold vedligeholdelsesmæssigt er i orden.
Ønsker man hjælp, så holder man under ingen omstændigheder bare huslejen tilbage. Det er omtrent det dummeste skridt man kan tage. Står man i huslejerestance, er der ikke langt til den situation, hvor udlejer med fogedens hjælp kan sætte lejer på gaden. Det er en udbredt misforståelse, at tro, at man styrkes ved at tilbageholde huslejen – realiteten er at man som lejer står svagt, hvis man er i lejerestance.
Har du klaget over forholdene overfor udlejer mundtligt, men aldrig skriftligt – så sørg for, at du får skrevet til ejer. Har der forud for det skrevne været et forløb med mundtlige henvendelser, så nævn det i mail eller brev.
Derved sikrer du/I, at henvendelser kan dokumenteres.
Vi kalder det at “skriftliggøre det sagte”, ved at henvise til tidligere mundtlig dialog.
Et eksempel til tekst i mail eller brev:
- Jeg ringede til dig i september – og vi har senere talt om – du har været ude for at se på – jeg er blevet lovet, men det er endnu ikke – dengang vil flyttede ind, stillede du i udsigt……………..
- Da problemerne fortsat ikke er løst, skriver jeg her, for at opsummere …………………
- Jeg forventer, at få et svar på ……….
- Jeg regner med, at I nu løser ……………..
- Jeg har en forventning om at høre fra jer inden …………………..
Det handler om at gribe tilbage – og på den måde få en henvisning til, at det ikke er første gang man henvender sig. Og det handler også om at stille forventninger, ikke ved brug af et hårdt sprog, men høfligt og tydeligt – så der i teksten er en forventning om reaktion.
Har du som lejer selv skrevet til ejer på den måde, og sker der fortsat ingenting, står vi stærkere, – hvis det er os der senere skal hjælpe og følge op.
Er der flere i ejendommen, der oplever samme problem, står man langt stærkere. Derved elimineres muligheden for at påstå, at problemerne alene skyldes dig selv. Det samme gælder, hvis du/I via en tidligere lejer får oplyst, at problemerne også var der før din indflytning. Det sidste skjules tit ved den nymaling, der kan være udført før din indflytning. Find derfor eventuelt den tidligere lejer og spørg.
Ved vedligeholdelse forstås det at holde de rammer og faciliteter i orden, der altid har været der, – og som med rette må forventes at fungere efter deres hensigt. Det er f.eks. vedligeholdelse at forlange et tæt tag og beskyttelse mod utætheder, men ikke vedligeholdelse at forlange en bedre isolering.
Vær opmærksom på, at du selv kan have overtaget dele af vedligeholdelsesforpligtelserne. Som lejer har man normalt ifølge loven som udgangspunkt alene vedligeholdelses- og fornyelsespligten for låse og nøgler, men andet kan være aftalt. Er man som lejer pålagt at stå for ”den indvendige vedligeholdelse”, om-fatter det som udgangspunkt alene maling, hvidtning, tapetsering og lakering af gulve.
Vedligeholdelsespligten kan i vidt omfang fraviges ved aftale. Vær derfor opmærksom på, at der i lejekontrakten kan være indføjet yderligere vedligeholdelsesforpligtelser, du som lejer har overtaget.